На водному форумі в Яремче обговорили законодавчі зміни у сфері ЖКГ

17.02.2021
Поділитися:

У місті Яремче розпочався Міжнародний водний форум, присвячений перспективам розвитку водної галузі, розробці стратегії розвитку водопровідно-каналізаційного господарства, збереженню водних ресурсів.

Форум об’єднав представників  підприємств водопровідно-каналізаційного господарства України, органів місцевого самоврядування, партнерських асоціацій, профільних міністерств, бізнесу та науки.

Сьогодні в центрі уваги на форумі було питання законодавчих змін у сфері житлово-комунального господарства. Про правові колізії, що виникли в результаті законодавчих змін, детально розповіли директорка департаменту правового забезпечення Київводоканалу, консультантка Асоціації «Укрводоканалекологія» Катерина Гула, а також заступниця директора з фінансово-економічних питань розрахункового департаменту Київводоканалу Олена Колесник.

З травня 2019 року вступив в силу Закон України «Про житлово-комунальні послуги», який зобов’язує споживачів обрати модель договору та укласти з виконавцем послуг до 01.05.2020. Але у зв’язку із пандемією коронавірусу у квітні 2020 року набув чинності ЗУ №540-ІХ, згідно з яким продовжено термін обрання співвласниками моделі договору на 5 місяців після завершення карантину. В результаті неможливість укладання договорів призвела до збитків водопостачальних підприємств.

«Ми очікували, що у травні 2020 року у водоканалів буде право скористатись статею 13 Закону «Про ЖКП» та надіслати проєкт договору споживачам. Це мав бути індивідуальний договір без обслуговування внутрішньобудинкових мереж – аналог того договору, який використовувався до 2017 року. Якщо через 30 днів після отримання договору споживач не виявить бажання обрати іншу модель, договір вважається укладеним. Але тепер згідно із законом ми можемо автоматично застосувати такий договір лише через 5 місяців після закінчення карантину. Проблема неможливості укладання договорів тісно пов’язана зі зміною тарифів. Якщо новий договір не укладено, ми не можемо застосовувати до споживач нові тарифи», - розповіла Катерина Гула.

Щоб якось вирішити це питання Асоціація «Укрводоканалекологія» брала активну участь у розробці законопроєкту 2458. В результаті у грудні 2020 року законопроєкт, який тепер має номер   1060, був нарешті проголосований, але він досі ще не підписаний президентом.  Обрана була компромісна версія законопроєкту, яка влаштовує і представників комунальних підприємств, і споживачів. Так, згідно з цим законопроєктом, спрощено процес укладання договорів. Текст публічного договору може бути опублікований на сайті водоканалу або органу місцевого самоврядування, і через 30 днів договір вважатиметься укладеним, якщо споживач протягом цього часу не захоче обрати іншу модель і не звернеться до водоканалу.

Про застосування тарифів, передбачених новим законодавством, розповіла Олена Колесник:

«Раніше ми мали два тарифи: один для мешканців багатоквартирних будинків, та інший  для мешканців приватних будинків і юридичних осіб. Наразі ж  тариф єдиний для всіх категорій споживачів.  Але розмір абонплати і тарифу диференційований: він залежить від наявності вузла комерційного обліку у будинку. Отже обслуговування та заміна вузлів комерційного обліку води будуть включені в тариф, а не оплачуватись окремими внесками. В той же час мешканці за бажання зможуть відмовитись від послуг водоканалу з обслуговування вузлів і обрати для цього іншу організацію, тоді і розраховуватимуться за послуги за іншим тарифом».